Kaffe på ett nytt sätt

En vanlig missuppfattning om innovation är att det måste ha att göra med teknik eller produkter. På senare tid har begrepp som även affärsinnovation uppstått. Det ena begreppet är krångligare än det andra, men det handlar egentligen inte om något annat än att göra något på ett nytt sätt. En del saker i vårt samhälle är så vedertagna att vi inte ens bryr oss om att ifrågasätta det, eller fundera på om det finns ett bättre sätt att göra det. Om det finns utrymme för innovation är det precis där "sanningar" råder.

Har du någonsin funderat över betalningsmodellen för en kaffe? Den stora kostnaden för caféet är lokalhyra. Varför betalar du nästan alltid lika mycket när du tar en take away? Clockface café i Moskva tar betalt för din tid - kaffet så länge du är där och betalar - bjuder de på. Första timman kostar ca 30 kr, andra timman och ända upp till 5 timmar kostar 15 kr per timme.

Slutsats; innovation behöver varken vara teknikdrivet, eller kopplat till en produkts egenskaper. När vi gör den begränsningen går vi miste om en massa möjligheter. Ibland räcker det med att tänka rejält annorlunda, men det är inte heller helt lätt.

Vilka självklarheter i er verksamhet borde ni ifrågasätta?

Previous
Previous

Högsta ledningens nya ansvar

Next
Next

13 saker riktigt kreativa personer gör annorlunda